
Автор: Алла ГУРТАВЦОВА, дитячий практикуючий психолог
Аутизм – одне з найзагадковіших і невивчених порушень розвитку дитини. Причини його виникнення так до кінця і не встановлені.
Дитина з аутизмом виділяється серед інших дітей. Вона не може знайти друзів, боїться нового, не вміє жартувати і пустувати як здорові однолітки. Її сміх недоречний, а мовлення наповнене повтореннями, чужими висловлюваннями й одноманітними фразами з мультфільмів і реклами. Барвистим іграшкам вона віддасть перевагу шнурку або аркушу паперу, причому гратиметься годинами, не завдаючи турбот дорослим. Їй важко дивитися в очі співрозмовнику, реагувати на власне ім’я. А ще її неможливо навчити брехати та засуджувати інших людей.
ЯК ЗАМІТИТИ?
Симптоми раннього дитячого аутизму (РДА) можуть бути помічені в малюка з перших місяців життя. Він не реагує на появу мами, на її дотики, голос, не виділяє її серед інших людей, не віддає видимої переваги в контакті. Крихітка не намагається фіксувати погляд на рідному обличчі та простягати ручки на мамине прохання. На руках у дорослого він млявий або, навпаки, занадто напружений. Гуління малюка своєрідне, переривчасте, скоріше нагадує скрики. Він не прагне імітувати звуки.
У віці 8-9 місяців не повторює склади за дорослим, як-от “па-па-па”, “та-та-та”. Суперечливо реагує на звуки: шум води, що ллється з крана, сильно турбує його, а звук поїзда, що наближається, залишає байдужим. Не відгукується на своє ім’я, що змушує підозрювати порушення слуху, хоча з ним усе гаразд. Дитина пізніше за однолітків починає ходити, її хода своєрідна (на носочках, з підстрибуваннями та розмахуваннями руками). Спостерігається відсутність або затримка мовлення, а також його регрес, наприклад, мовлення було до певного віку, а потім раптово зникло.
Аутизм поєднується і з розумовою відсталістю, і з високими інтелектуальними здібностями. Дитина п’яти років, яка не вміє їсти ложкою, може бути обдарованою в галузі математики. А не здатна до спілкування семирічка часом володіє іноземними мовами.
Аутизм поєднується і з розумовою відсталістю, і з високими інтелектуальними здібностями.
ЩО ВІН ВІДЧУВАЄ?
Сприйняття світу аутистом особливе. Тому так складно зрозуміти причини безпідставних істерик, стереотипних рухів, бажання сховатися від усіх і зануритися в повну самотність. Якщо ж захотіти розібратися в проблемах чоловічка з РДА, можна побачити, що кожна його дія чимось обумовлена.
Світ для аутиста складається з сліпучого яскравого світла, суміші агресивних запахів, дратівливих звуків, дезорієнтації в просторі. Дитина просто не в силах впоратися з такою кількістю сигналів. Стан аутиста порівнюють із постійним перебуванням на галасливих атракціонах, коли все довкола безупинно кружляє, гримить, то провалюється, то з’являється знову….
Гіперчутливу дитину, яка перебуває в сенсорному хаосі, змушують добре поводитися, бути уважною, виконувати інструкції, спілкуватися. Вона змушена захищатися! Притискаючи долоні до вух і розмахуючи руками, вона намагається відгородитися від хворобливих відчуттів і сховатися всередині самої себе.
4 ГРУПИ
Фахівці розрізняють кілька основних форм РДА.
ПОВНЕ ЗАНУРЕННЯ В СЕБЕ. Обличчя дитини зберігає вираз глибокого спокою. Навіть до близьких людей вона байдужа. Не посміхається у відповідь на посмішку мами, не радіє її приходу.
Слабка реакція на зовнішні та внутрішні подразники: може не помічати мокрі пелюшки, біль, холод. Відсутня мова, але іноді малюк розуміє мову оточуючих.
Сильні зовнішні стимули викликають страх і занепокоєння. Наприклад, яскраве світло, шум, дотики, звук побутової техніки. Безцільно переміщається в просторі (ходить по колу, бігає на носочках, залазить під меблі). Болісно реагує на погляд “очі в очі”. Практично не володіє навичками самообслуговування..
ВІДКИДАННЯ СЕРЕДОВИЩА. Крихітка реагує на фізичні відчуття: голод, біль, тепло. Незначні зміни в навколишньому середовищі викликають сильний протест. Дитина слідує одним і тим самим маршрутом, їсть певну їжу, вдягає лише звичний одяг. Спілкується з вузьким колом людей, корчить химерні гримаси, пози. Виявляє агресію, коли турбується, і часто спрямовує її на себе (кусає свої пальці, намагається себе вдарити). Здійснює стереотипні дії. Наприклад, обертає предмети перед очима, розгойдується на стільці.
Дуже сильний зв’язок із мамою, її відсутність викликає бурхливий протест. Малюк нечутливий до емоцій інших людей: розбите коліно сестрички та її сльози з цього приводу не викличуть бажання пожаліти її. Мова однотипна, незв’язна, з особливими інтонаціями, шепіт змінюється викрикуваннями недоречних фраз.
ПЕРЕВАЖАННЯ АУТИСТСЬКИХ ІНТЕРЕСІВ. Дитина здатна висловити свої потреби, але її захоплення не мають пізнавальної мети, інтереси занадто обмежені. Скажімо, цікавлять лише поїзди, планети чи цифри. Віддає перевагу одноманітності. Слухає одну й ту саму мелодію, витягуючи її з музичної іграшки, дивиться один і той самий мультфільм сто разів поспіль.
Карапуз незграбний, йому складно тримати рівновагу. У мовленні переважають однотипні монологи. Він постійно з емоціями щось промовляє сам собі. На запитання може невпопад відповідати розповіддю про тему, яка його цікавить. Відсутнє відчуття реальної небезпеки. Наприклад, автомобіль, що наближається, або злий собака його не турбують, а дзвінок телефону викликає страх.
ЯСКРАВО ВИРАЖЕНІ СОЦІАЛЬНІ ТРУДНОЩІ. Малюк здатний до спілкування, але воно викликає великі складнощі. Мовлення сповнене помилок, словниковий запас обмежений. Дитина болісно реагує на оцінки оточуючих, надзвичайно вразлива, ранима, полохлива.
Використовує ритуальні форми поведінки. Наприклад, тільки він має першим доторкнутися до дверної ручки або з’їсти бутерброд неодмінно з двома скибочками сиру. Така поведінка є своєрідним захистом від страхів. Крихітка надмірно емоційно пов’язаний з мамою, потребує її постійної підтримки та схвалення. Віддає перевагу сталості в навколишньому середовищі.
Не сподівайтеся, що малюк переросте свої дивацтва. Серйозна допомога фахівців необхідна!
5 КРОКІВ БАТЬКІВ
- Відвідайте дитячого психіатра!Навіть невеликі сумніви батьків мають бути підтверджені або спростовані цим фахівцем. Не зволікайте! Згаяний час вартий подальшої долі вашої дитини.
- Сприяйте розвитку почуттів!Невміння сприймати сенсорну інформацію – основа проблем малюка з РДА. В іграх використовуйте великі м’ячі, платформи для тренування рівноваги, гойдалки. Вчіть його відгадувати букви, написані на долоні, спинці, животику.
- Акцентуйте увагу на сильних сторонах дитини!Не фіксуйтеся на нездійснених мріях і невиправданих очікуваннях. У такій атмосфері потенціал малюка не розкриється повністю. Він має почуватися успішним у доступних для нього сферах.
- Навчіть грі!Заняття аутиста – одноманітні маніпуляції з предметами. Він не вміє наслідувати дорослих, грати в ляльки, будувати фортеці з піску. Допоможіть знайти сенс. Порожнє викладання паличок перетворіть на створення автомагістралі, якою поїдуть іграшкові машинки.
- Шукайте індивідуальний підхід у терапії!АВА-, дельфіно-, іппо- терапія, лікувальна фізкультура, безглютенова і безказеїнова дієти.
Ті методи, які підходять одній дитині, можуть бути абсолютно неприйнятними для вашого сина чи доньки. Запасіться терпінням, а головне, вірте у свою дитину і ніколи не зупиняйтеся!